عدالت adalet

عدالت adalet

قانون تجارت بخش بیست و نهم

فصل ششم

در وظايف مدير تصفيه

مبحث اول در كليات

ماده 443- اگر مهر و موم قبل از تعيين مدير تصفيه بعمل نيامده باشد مدير مزبور تقاضاي انجام آن را خواهد نمود.

ماده 444- عضو ناظر به تقاضاي مدير تصفيه به او اجازه مي دهد كه اشياء ذيل را از مهر و موم مستثني كرده و اگر مهر و موم شده است از توقيف خارج نمايد.

1. البسه و اثاثيه و اسبابي كه براي حوائج ضروري تاجر ورشكسته و خانواده او لازم است.

2. اشيائي كه ممكن است قريباً ضايع شود يا كسر قيمت حاصل نمايد.

3. اشيائي كه براي به كار انداختن سرمايه تاجر ورشكسته و استفاده از آن لازم است درصورتي كه توقيف آنها موجب خسارت ارباب طلب باشد. اشياء مذكور در فقره ثانيه و ثالثه بايد فوراً تقويم و صورت آن برداشته شود.

ماده 445- فروش اشيائي كه ممكن است قريباً ضايع شده يا كسر قيمت حاصل كند و اشيائي كه نگاهداشتن آنها مفيد نيست و همچنين به كار انداختن سرمايه تاجر ورشكسته با اجازه عضو ناظر به توسط مدير تصفيه بعمل مي آيد.

ماده 446- دفتردار محكمه دفاتر تاجر ورشكسته را به اتفاق عضو ناظر يا امين صلحي كه آنها را مهر و موم نموده است از توقيف خارج كرده پس از آنكه ذيل دفاتر را بست آنها را به مدير تصفيه تسليم مي نمايد.

دفتردار بايد در صورت مجلس كيفيت دفاتر را بطور خلاصه قيد كند، اوراق هم كه وعده آنها نزديك است يا بايد قبولي آنها نوشته شود و يا نسبت به آنها بايد اقدامات تأمينيه بعمل آيد از توقيف خارج شده در صورت مجلس ذكر و به مدير تصفيه تحويل مي شود تا وجه آن را وصول نمايد و فهرستي كه از مدير تصفيه گرفته مي شود به عضو ناظر تسليم مي گردد، ساير مطالبات را مدير تصفيه در مقابل قبضي كه مي دهد وصول مي نمايد مراسلاتي كه به اسم تاجر ورشكسته مي رسد به مدير تصفيه تسليم و به توسط او باز مي شود و اگر خود ورشكسته حاضر باشد در باز كردن مراسلات مي تواند شركت كند.

ماده 447- تاجر ورشكسته درصورتي كه وسيله ديگري براي اعاشه نداشته باشد مي تواند نفقه خود و خانواده اش را از دارائي خود درخواست كند. در اين صورت عضو ناظر نفقه و مقدار آنرا با تصويب محكمه معين مي نمايد.

ماده 448- مدير تصفيه تاجر ورشكسته را براي بستن دفاتر احضار مي نمايد براي حضور او منتها چهل و هشت ساعت مهلت داده مي شود درصورتي كه تاجر حاضر نشد با حضور عضو ناظر اقدام بعمل خواهد آمد، تاجر ورشكسته مي تواند در موقع كليه عمليات تأمينيه حاضر باشد.

ماده 449- درصورتي كه تاجر ورشكسته صورت دارائي خود را تسليم ننموده باشد مدير تصفيه آن را فوراً بوسيله دفاتر و اسناد مشاراليه و ساير اطلاعاتي كه تحصيل مي نمايد تنظيم مي كند.

ماده 450- عضو ناظر مجاز است كه راجع به تنظيم صورت دارائي و نسبت به اوضاع و احوال ورشكستگي از تاجر ورشكسته و شاگردها و مستخدمين او و همچنين از اشخاص ديگر توضيحات بخواهد و بايد از تحقيقات مذكوره صورتمجلس ترتيب دهد.

مبحث دوم

در رفع توقيف و ترتيب صورت دارائي

ماده 451- مدير تصفيه پس از تقاضاي رفع توقيف شروع به تنظيم صورت دارائي و تاجر ورشكسته را هم در اين موقع احضار مي كند ولي عدم حضور او مانع از عمل نيست.

ماده 452- مدير تصفيه به تدريجي كه رفع توقيف مي شود صورت دارائي را در دو نسخه تهيه مي نمايد.

يكي از نسختين به دفتر محكمه تسليم شده و ديگري در نزد او مي ماند.

ماده 453- مدير تصفيه مي تواند براي تهيه صورت دارائي و تقويم اموال از اشخاصي كه لازم بداند استمداد كند صورت اشيائي كه موافق ماده 444 در تحت توقيف نيامده ولي قبلاً تقويم شده است ضميمه صورت دارائي خواهد شد.

ماده 454- مدير تصفيه بايد در ظرف پانزده روز از تاريخ مأموريت خود صورت خلاصه از وضعيت ورشكستگي و همچنين از علل و اوضاعي كه موجب آن شده و نوع ورشكستگي كه ظاهر به نظر مي آيد ترتيب داده به عضو ناظر بدهد، عضو ناظر صورت مزبور را فوراً به مدعي العموم ابتدائي محل تسليم مي نمايد.

ماده 455- صاحب منصبان پاركه مي توانند فقط به عنوان نظارت به منزل تاجر ورشكسته رفته و در حين برداشتن صورت دارائي حضور بهم رسانند مأمورين پاركه در هر موقع حق دارند به دفاتر و اسناد و نوشتجات مربوط به ورشكستگي مراجعه كنند اين مراجعه نبايد باعث تعطيل جريان امر باشد.

مبحث سوم

در فروش اموال و وصول مطالبات

ماده 456- پس از تهيه شدن صورت دارائي تمام مال التجاره و وجه نقد و اسناد طلب و دفاتر و نوشتجات و اثاثيه (بغير از مستثنيات دين) و اشياء تاجر ورشكسته به مدير تصفيه تسليم ميشود.

ماده 457- مدير تصفيه با نظارت عضو ناظر به وصول مطالبات مداومت مي نمايد و همچنين مي تواند با اجازه مدعي العموم و نظارت عضو ناظر به فروش اثاث البيت و مال التجاره تاجر مباشرت نمايد ليكن قبلاً بايد اظهارات تاجر ورشكسته را استماع يا لااقل مشاراليه را براي دادن توضيحات احضار كند ترتيب فروش بموجب نظامنامه وزارت عدليه معين خواهد شد.

ماده 458- نسبت به تمام دعاوي كه هيئت طلبكارها در آن ذينفع مي باشند مدير تصفيه با اجازه عضو ناظر مي تواند دعوي را به صلح خاتمه دهد اگر چه دعاوي مزبوره راجع به اموال غير منقول باشد و در اين مورد تاجر ورشكسته بايد احضار شده باشد.

ماده 459- اگر موضوع صلح قابل تقويم نبوده يا بيش از پنج هزار ريال باشد صلح لازم الاجرا نخواهد بود مگر اينكه محكمه آن صلح را تصديق نمايد در موقع تصديق صلح نامه تاجر ورشكسته احضار مي شود و در هر صورت مشاراليه حق دارد كه به صلح اعتراض كند، اعتراض ورشكسته درصورتي كه صلح راجع به اموال غير منقول باشد براي جلوگيري از صلح كافي خواهد بود تا محكمه تكليف صلح را معين نمايد.

ماده 460- وجوهي كه به توسط مدير تصفيه دريافت مي شود بايد فوراً به صندوق عدليه محل تسليم گردد. صندوق مزبور حساب مخصوصي براي عمل ورشكسته اعم از عايدات و مخارج باز مي كند وجوه مزبور از صندوق مسترد نمي گردد مگر به حواله عضو ناظر و تصديق مدير تصفيه.

مبحث چهارم

در اقدامات تأمينيه

ماده 461- مدير تصفيه مكلف است از روز شروع به مأموريت اقدامات تأمينيه براي حفظ حقوق تاجر ورشكسته نسبت به مديونين او بعمل آورد.

ادامه مطلب در بخش سی ام


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 1 فروردين 0برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM